CSR:s oändliga svårighet

I en annonsbilaga till dagens SvD finns en text om Systembolagets ambitiösa CSR-ansträngningar. Här kan man ta del av hur företaget kräver att dess leverantörer efterlever en seriöst utarbetad code of conduct. Gott så. Problemet är att Systembolaget tycks ha fått en släng av det svenska reko-hyckleriet, där man säger en sak, som känns skönt i själen att säga och som ser bra ut, men som man sedan inte fullt ut följer, eftersom det kan vara jobbigt att leva som man lär – fråga Telia, Ikea, Vattenfall, Sverigedemokraterna eller Säpo, för att nämna några som fått en betydligt allvarligare släng av sjukan. Hur kan det annars vara så, att Systembolaget efterfrågar och säljer vin, rent av rättvisemärkt och ekologiskt odlat vin, till omöjligt och oseriöst låga priser?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *