Kändisviner: I Sverige & Foo Fighters

Kändisviner i Sverige är något annat än kändisviner utomlands. Här är det snarast så att en PR/reklambyrå och/eller importör använder kändisar i desperat behov av pengar och/eller mer kändisskap och/eller med egon som springer runt med håven och/eller obefintlig självkritik. Visst går det att anföra att någon faktiskt gör det för den tycker det är kul, men det räcker inte hela vägen till upprättelse. För att parafrasera en gammal partiledare: Någon jävla ordning måste det vara på en vinmarknad. Den svenska vinmarknaden är bitvis rent pinsamt usel som det är och det faktum att kändisvinerna ofta kostar lite mer gör att de drar ner de lite mer ambitiösa segmenten i den okritiskt tänkandes infantila smuts. Vem är detta då bra för om nu vinlandet Sverige mår dåligt samtidigt som

Kändisvin

Kändisvin

ett flertal kändisar gör bort sig? Som inledningsvis nämndes lär såväl inte särskilt påhittiga byråer som enkelt tänkande importörer tjäna på detta och producenterna gör sig nog också en hacka, åtminstone i ett kortare perspektiv. Är då detta något nytt, något unikt? Nej, redan för snart 20 år sedan kom de första kändisvinerna av den här typen i samband med att Vini Lunardelli släppte sina Hitler- och Mussolini-viner. Inte anade de väl då att Mat-Tina, Lasse Stefanz, Ernst, Petter, Morberg och alla de andra långt senare skulle följa i deras fotspår. Sist men inte minst: ytterst handlar det här, förstås och som vanligt, mindre om avsändaren, även om den bör hängas ut för sin girighets och/eller snäva och därmed de facto samhällsfarliga tänkandes skull, utan mer om en sanslöst lättledd och korkad konsument, som har den vinmarknad den bett om. Skäms på er, tramskonsumenter, man må säga att ingen ska sätta sig på höga hästar men om ingen gör det röstar ni rätt som det är fram en ny liten Hitler eller Mussolini till makten. Usch. Foo Fighters.

12 svar på ”Kändisviner: I Sverige & Foo Fighters

  1. En modig kommentar till den grasserande epidemin!
    Vin är inte bara vin. Utan att på minsta vis flörta med de pinsamma konspirationsteoretikerna eller dilla om ”dold agenda”: Liksom andra – ja, MER än andra! – produkter har vinet vidare dimensioner; ekonomiska förstås men också sociala och politiska.

    • Tack, men det är nog snarare en självklar än modig kommentar? Och i övrigt har du så rätt.

  2. Självklar – ja. Men få skribenter säger det rent ut (och ännu färre med en humoristisk skruvning!). Folk konsumerar oceaner av trams och nå’n – faktiskt inte bara de själva – får betala överpriser för det. Topp!

  3. Lär bli mycket mer av denna vara, är jag rädd för. I den extrem egocentriska värld vi befinner oss i just nu vill väl varenda individ has sitt namn och bild på en vinpava eller box. Bort med slott och annat som inte framhäver vem man är. Längesedan vi hade ett förbud…

      • Eller en provokation: vin-förstå-sig-påare med habilt förmåga att traktera instrument samt plågade av oförlöst exponeringsbehov skapar musik, utlöser en storm av indignation bland inbillade eller faktiska artister samt gör succé bland Sveriges alla vinintresserade; blir på så vis genom massmedias enfaldiga dramaturgi verkligen exponerade, kända och så småningom rika och slipper skriva tramsiga boxvinreferat! Häpp!!!

        • Haha, blir ändå bättre om personen i fråga inte kan eller helt enkelt inte bryr sig om att traktera instrumentet utan kör det hela playback och blir stenrik på kuppen… ”Jag har alltid tyckt om musik och jag har alltid varit intresserad av hur man bygger upp ett solo och rundgång, det ska vi bara inte tala om, det är spännande grejer det och jag har varit med i alla stegen från det vi började prata om det här till det färdiga partituret som det tog flera veckor innan jag fick och ja, nu har jag äntligen min egen låt och mitt eget solo och jag är jättenöjd med det.”

  4. Såg förresten några flaskor med historiska personer med bl a sträckt högerarm under den senaste Spanienresan. Francisco och Benito dock ej den österrikiske korpralen. Det satt en skylt upp som förbjöd fotografering. Hur kom du över din bild?

    • T o m IKEA förbjuder fotografering, i alla fall i kassaområdet på butiken i Toulon, tog bilder hursomhelst, bl a på vakten som alltmer bestämt talade om för mig vad jag absolut inte fick göra varför jag kände tvånget att göra det… Och en skylt som ovänligt förbjuder fotografering utan hänvisning till gångbart lagrum behöver man väl inte heller ta på allvar? Samtidigt: varför förbjuda bilderna? Snacka om gratisreklam… Vill härmed upplysa alla HR om att det är absolut förbjudet att sprida vinifierat!

  5. 🙂
    Ursäkta sen respons, har den senaste veckan varit upptagen med att UNDVIKA att bli ett med den så överreklamerade naturen. Förhoppningsvis snart utsövd och tillbaka i form igen.

    • Äsch, kommentaren nyss var avsedd att svara på föreg. tråd, om klåpare i alla branscher… Du ser ju själv hur trött jag är. Now back to bed…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *