Förbud mot perrongstopp, nu!

Trafikfrågorna har fått en lika farligt som pinsamt undanskymd plats i dagens politiska debatt med påföljden att vi ser den allmänna trafiksituationen försämras konstant. Kort sagt är systemkollapsen nära. Men nu höjer den lilla människans bästa vän, vinifierat, rösten och kräver med visst vibrato triggat av återhållen vrede ett omedelbart stopp för perrongstopp!Det är helt enkel inte acceptabelt att folk som till följd av ett tillfälligheternas gyckelspel hamnat i de vagnar av Arlanda Expressen som först kommer in på Centralstationen i Stockholm ska kunna, upphetsat och med stirrande blick som tydligt indikerar att de är bortkomna, kasta sig ut ur sina vagnar som om det inte fanns någon morgondag och bara för att sedan tvärnita och bli stående på perrongen medan de ser sig sökande och oroligt omkring. Det de inte inser, dessa lantisar och turister och andra som inte har på en perrong i rusningstid att göra, är att de står i vägen för de rusningstidsrusande vaneresenärerna som hamnat i de bakre vagnarna, varför vi allt som oftast får se häftiga kollisioner och sammanstötningar och riskabla panikinbromsningar på perrongen till Arlanda Express i Stockholm. Kort sagt är tillbuden legio och det är alltid de här perrongstopparna som är olyckans eller nästan-olyckans upphov. Självklart måste detta riskfyllda ofog med omedelbar verkan förbjudas!

Noterbart är att om en perrongstoppare som råkar bli överkörd av en bakifrån kommande resenär som tar perrongen i sjumilakliv och har fått upp bra med fart både på sig själv och sin rullväska (som, inom parentes, glatt skumpar fram där bak den tappert dragande vaneresenären) har mage att se förorättad ut i den ödesdigra stunden då kollisionen, till vilken perrongstopparen alltså är ensamt upphov, är ett faktum, ska den straffpåföljd som kommer sättas som straff för allmänt perrongstopp – rimligtvis i straffskalan jämförbart med allmänfarlig ödeläggelse eller möjligen mordbrand – per automatik fördubblas.

Tågmusik. Tågmusik. Stoppmusik.

6 svar på ”Förbud mot perrongstopp, nu!

    • Njae, bra idé men om den förverkligas förefaller det föreligga en risk för att seriösa resenärer hamnar i åkern istället för på perrongen, såvida inte de nyss nämnda hoppar av i farten med påföljande risk för skador som benbrott, skrubbsår och hjärnskakning. Möjligen är en bättre och garanterat effektiv åtgärd att förbjuda turister och turistande samt ålägga lantisar med besöksförbud i de fall då de vill besöka tätorter med perronger (alternativt, för att undvika ett nutida Dacke-uppror, tillåta stadsbesök så länge individerna inte beträder perronger).

      Tack för mer, fin tågmusik!

  1. Hej!

    Med risk för att vara två på bollen (likt en spelare från OM) så tänkte jag bara tipsa dig om UG:s ”granskning” om vinets innehåll.

    Dem problemen borde väl elimineras om SB:s kunder istället lade lite mer pengar på ett ordentligt vin. All logik säger väl att en vin för några tjugor inte kan vara framställt enligt alla konstens regler!?

    Kan vi få mer tåg än ”Trance Europe express”?

    • Hej,

      priset spelar roll. Avseende billiga viner kan man utgå från att en hel del processhjälpmedel/tillsatser förekommer. Beträffande dyrare viner är förekomst mindre vanligt. Och framförallt kan man utgå från att druvorna till de billigare vinerna odlats högintensivt och mindre miljövänligt.

      Det skulle vara bra med en innehållsförteckning på vin så att fler fick helhetsbilden klar för sig – det skulle också vara bra om alla fick insikt i skillnaden på högintensivt och annat jordbruk.

      Avs jästen har den betydelse på must från mediokra druvor och i princip ingen betydelse på högkvalitativa druvor. Själv har jag svårt för vin med ”inslag av grape”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *