Systembolagets boxdilemma

Systembolaget har ett dilemma i de på skräpvinsmarknaden så framgångsrika boxarna. Gång på gång försäkrar företaget att det inte vill befatta sig med saken, men att det måste ity alkoholkapitalet ser till att fylla på med nya skräpviner och om monopolet vägrar sälja lådorna anmäls det till EU för att det hindrar fri konkurrens.

En ny rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) visar att boxvinerna lett till att svensken i snitt dricker tre glas extra i månaden. Den viktigaste orsaken till denna ökning är, menar CAN, att Systembolaget ger en mängdrabatt på cirka en flaska/treliterslåda. En rabatt Systembolaget enligt en ingress på svt vill ta bort – men hur är det med det egentligen?

Rent historiskt stämmer Systembolagets version: Företaget försökte verkligen stoppa boxarna en gång i tiden och det var alkoholkapitalet i from av Spendrups och Åkesson/Kivik som såg till att de kom till Sverige trots monopolets ivriga försöka att mota Olle i grind. Frågan är emellertid hur sant påståendet är idag, drygt 20 år efter boxarnas intåg på den svenska marknaden. Även om de stora aktörerna med hjälp av gigantiska budgetar trycker in både boxar och annat via beställningssortimentet är det inte så att Systembolaget inte har del i boxarnas framgångar. Under åren har företaget gång på gång efterfrågat boxar och på ett aktivt vis varit med och byggt det påstått oönskade segmentet i Sverige.

I den offertförfrågan som just nu ligger ute (juni 2018) vill Systembolaget köpa in flera boxar (till exempel chardonnay från Frankrike på trelitersbox, beräknad volym: 250 000 liter) och en snabb titt i lanseringsplanen för det som följer efter juni 2018 ger vid handen inte mindre än tio nya boxar, som ska lanseras mellan september 2018 och mars 2019, i tre fall kommer priset per liter hamna i spannet 0-66,6 kr/l, lägsta tänkbara. Att detta rimmar illa med påståendet att företaget inte vill ha med de här produkterna att göra är uppenbart. Men varför gör man det då?

Svaret ger företaget självt i en kommentar till svt idag. ”Teoretiskt är det möjligt att minska utbudet av boxviner. Men för oss är det viktigt att erbjuda vad våra kunder efterfrågar,” säger presschefen Lennart Agén.

En inte alltför vild gissning är att det på Systembolaget finns sådana som är militanta nykterister medan andra tar statens uppdrag på allvar och gärna vill stävja missbruk och utbudet av bevisligen mindre lämpliga förpackningar och kanske också de rena skräpvinerna, och sist men inte minst finns det åter andra som helst skulle vilja vara alkoholkapitalister.

Can!

9 reaktion på “Systembolagets boxdilemma

  1. Det är egentligen inte förpackningen som är felet. Det är vad som stoppas i dem. Varför får vi inte bättre kvalitetsviner i boxar? För någon som måste åka buss, båt och bil innan hemmet är nått så är det så mycket lättare att handskas med en tre-liter box än fyra glasflaskor. Speciellt för vita viner passar boxen förträffligt, och om nu svenska konsumenter har anammat denna förpackning, så måste det finnas en marknad för bättre viner på box, eller?

    • Korrekt. Det är inte förpackningen det är fel på. Men det har blivit så att marknaden styrts mot de nedre pris- och kvalitetsregionerna, och även om inte minst SB försökt lansera också dyrare viner på box har företaget varit med fullt ut och byggt skräpsegmentet med box.

      Vad gäller bättre vin på box tror jag en del försök gjorts (som sagt, även av SB) och görs men det är svårt då de flesta som köper mer kvalitetsinriktade viner går på glasbuteljer. Möjligen skulle SB kunna försöka sig på mer säsongsbetonade kampanjer, t ex lansera ett par riktigt bra pappersförpackade viner i juni och juli (och den som vill fortsätta hinka box i båten efter 31/7 får helt enkelt lagra på sig lite före sista juli)?

  2. Jo, det är också ett stort fel på förpackningen. Oavsett om jag vill dricka ett gott vin med min käresta eller annat löst sällskap så har jag svårt att se finessen med att servera ett vin ur en låda.

    Känns också underligt att dekantera ett vin från en ”bag-in-box”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *