Ser att utbildaren, bloggaren och munskänksprofilen Eric Grödahl i ett blogginlägg tar sig för pannan och undrar varför inte folkhälsomonopolet kan stoppa produkter som True Zin Zinfandel – en vara som det är tveksamt att till exempel ICA eller Coop någonsin skulle vilja ha i sina hyllor. Lite grann som om de skulle sälja rumänskt hästkött i sina hamburgare för det finns ju hästar som kallas hamburgare. Samtidigt kan man inte undgå att fascineras över uppfinningsrikedomen och det kvalificerade struntpratet som uppenbarligen tillräckligt många svenskar tilltalas av för att det här i grunden skogstokiga konceptet ska fungera: en syditalienare marknadsförd som helylleamerikan!
För er som inte riktigt har koll: läs Eriks bloggpost här.
Den som till äventyrs får för sig att kolla upp hur vinets avsändare ser på sig själv kan på dess hemsida bland annat läsa ” Våra lokala samarbetspartners är producenter som är kompromisslösa när det kommer till kvalitet och de strävar alltid efter att göra viner som speglar (både) tradition…”
Till saken hör också att avsändaren ingår i en koncern som tillsammans står för över tio procent av den svenska vinimporten. En grupp som presenterar sig själv med följande tänkvärda ord ” Vi … är sedan mer än tio år marknadsledande av ekologiskt odlade och Fairtrade-märkt vin. Välkommen till vår vinvärld!”
Eric och andra må häpna och ondgöra sig över att man både kan ha kakan och äta den i den svenska vinvärlden, men det är så här det ser ut och ett skäl till att ingen på allvar ifrågasätter importörernas i förekommande fall dubbelmoral är dels att inga undersökande eller i sanningen konsumentupplysande medier följer detta, dels att marknaden inte är fri samtidigt som den som har monopolansvaret inte bryr sig, sannolikt med hänvisning till det fullt korrekta argumentet att detta på intet vis är olagligt. Bara i lika delar omoraliskt och dubbelmoraliskt.
Dela “Hästdruva från Italien säljs som amerikansk Zin!” på Twitter