Att kabinpersonalen talar med en slags upp-och-ner-röst när den säger saker som ”Please be careful when you open the overhead compartment, objects may fall out” är allmänt bekant och kanske är pilotens och styrpersonens knarrande med rösten också det och månne behövs ett förbud mot cockpitpersonalens mystiska knarrprat. Hursomhelst funderar vinifierat på att kräva förbud i skrivande stund sedan styrkvinnan på dagens flight knarrat något om att vi kom iväg tidigt och därför kommer landa före tidtabell och det är siochså varmt nu och kanske sisådär om ett par timmar när vi är framme… allt med en förfärligt massa knarrande och i en enda lång utandning som gör att meddelandet avslutas i ett slags utdraget knarrstön vars innebörd är omöjligt att tolka. Och frågan kvarstår: varför knarrar piloter? STP.
Dela “Dagens fråga: Varför knarrar piloter? & STP” på Twitter
Chuck Yeager-komplex?
Eller så ska det där nonchalant avslappnade knarrandet förmedla känslan av att passagerarna är i de tryggaste av händer.
Lutar åt din teori om att det ska låta avslappnat och därmed vara lugnande, men i förekommande fall låter det snarast som en röst från Elm Street.
Jag har skämt bort mig med charterresor ett antal gånger och där är piloterna annorlunda skolade (kan förstås bero på språkkunskaperna, men jag hävdar ändå att de ”sköter sig” utmärkt, utan knarr). Flög häromdagen med Air Dolomiti och förundrades över hur många ord man kan säga på en enda utandning. Dessutom förföll det mig som om den engelska översättningen innehöll ungefär en tredjedel av det som först sades på italienska. Vad var det som de italienskspråkiga passagerarna fick veta, som inte vi fick veta (om det nu faktiskt HADE gått att höra vad piloten sa på engelska)?