Systembolaget har tagit fram en uppförandekod, som leverantörer och leverantörers leverantörer ska följa. Bra. Butikspersonal tar en viss politisk risk och ställer sig med skyltar och bokstavligt bakom Afrikagrupperna och stödet till de sydafrikanska lantarbetarnas krav på anständiga löner. Fantastiskt. Men. Systembolaget efterfrågar via sin offentliga upphandling gång efter annan vin till priser som omöjligen kan leva upp till den egna uppförandekoden. Kort sagt kostar det att betala korrekta löner och att vara korrekt mot naturen. Genom att tvinga ner priserna på det här viset uppmanar Systembolaget, rimligtvis genom sin okunskap, arbetsgivaren till att fortsätta betala oacceptabelt låga löner. Vad butikspersonalen anbelangar kan den göra en verklig insats för lantarbetarnas krav genom att vägra sälja de billigaste vinerna, det skulle vara betydligt mer effektivt än att posera med ofarliga skyltar. I övrigt gäller att en importör som påstår sig vilja vara politiskt korrekt i just det här fallet måste avstå från att handla med de ohemult billiga vinerna och du som konsument kan avstå från att köpa de billigaste produkterna – det är ett mycket effektiv sätt att påverka.
CSR = Corporate Social Repulsion ? Repulsion en förövrigt utmärkt film, har dock inget med SB att göra.
🙂
Jag pratade faktiskt med Systembolaget om detta att de begärt in offerter på Fairtradevin för 59 kr, och hur illa det rimmade med deras krav på uppförandekoder.
_ Den läxan har vi lärt oss, det kommer aldrig att ske igen, var svaret.
Sedan gick jag in och gjorde en sökning på Systembolagets hemsida. kriteriet var röda viner för 59 kronor eller mindre. Jag fick 138 träffar, och efter att ha sorterat bort alla småflaskor så fanns det 85 viner kvar. Alla på 750 eller 1 000 ml.
Dessa viner är förstås inte Fairtrademärkte, men uppenbarligen lyder de under samma ekonomiska lagar som Fairtradeviner, och jag tvingas konstatera att Systembolaget inte lärt sig något alls. Utom möjligen att man inte ska koppla ihop sitt vurmande för skamlöst billiga skitviner tillsammans med märket fairtrade. Annars är det business as usual.
Tack, intressant, och visst är det som du säger så att alla billiga viner, fairtrade eller ej, rimmar illa med en seriös o uppriktig CSR-ambition. I konsekvensens namn borde alla viner under 59 SEK (o alla billiga boxar) plockas bort ur sortimentet.