Vinets spotmarknad

Vad händer när vinet tar slut? I Europa har vi under flera decennier talat om vår vinsjö, en vinsjö som blir allt mindre. I USA, där inte bara produktionen utan också konsumtionen växer lavinartat, råder till och från brist på vin. När nu framförallt Kalifornien, och för den delen Washington State, haft två svåra år med små skördar är det mesta slut. Vad gör man då? Man går ut på vinets spotmarknad. Där finns Merlot från Rumänien, Cabernet

Fulvin 40 - 22, kan även användas som gödningsmedel

sauvignon från Argentina, Tempranillo från Spanien, vitt från Kroatien och mycket annat. Exakt vad man kan finna där, liksom priserna, varierar från år till år. Beroende på var i USA man är, kan man få blanda i ända upp till 25 % utländskt vin utan att ändra på ursprunget. Nu är inte USA det enda landet som köper vin på spotmarknaden. Så gott som alla gör det, om behovet skulle uppstå, och det behöver inte alltid handla om att man köper vin från ett annat land, det kan också handla om en annan del av det egna landet, och, ibland när man gör detta ändras faktiskt ursprunget så det heter till exempel ”europeiskt vin” eller kanske ”franskt bordsvin” (fast på franska då förstås). Tycker du inte om tanken? Vänj dig vid den för så fungerar det, även om de flesta ligger lågt med den saken och som vanligt gäller det att undvika fulvinerna så slipper man utsättas för blandningar av det här slaget och, slutligen, uppriktigt sagt: tror någon på fullt allvar att den som köper en fulbox för 150 kronor bryr sig?

2 svar på ”Vinets spotmarknad

  1. Nja, jag menar bara det jag skriver. Huruvida sådana här viner finns i Sverige vet förmodligen endast producenten – varken importören, Systembolaget eller du och jag har någon möjlighet att kolla upp saken om producenten inte vill låta oss få veta exakt hur det står till. Notera samtidigt att det som beskrivs i min text är legalt (exemplet USA). Gör man samma konststycke i Europa är det vanligtvis illegalt såvida man inte ändrar ursprungsbeteckningen till t ex ”europeiskt vin”. Att producenten sedan inte alltid vill delge konsumenten all information beror på att upplysningar som ”gjort med ekspån, inte fat” och ”innehåller 15 % vin från annat ursprung” knappast bidrar till att sälja produkten. Avslutningsvis: den som köper en flaska för 150 kr istället för en 3 liters-box för samma summa får förvisso mindre, men å andra sidan helt säkert ett bättre, vin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *