För att göra en lång historia kort bar det sig inte bättre än att jag fick sätta mig en 25 år gammal bil som gått 25 000 mil och styra kosan mot hemmet i Frankrike. Ingen visste när Eyjafjallajökull tänkte sluta spruta aska och skulle man tro den gode Reynir Bödvarson var det inte osannolikt att den skulle kunna hålla på i upp till två år.
Det som var lika fascinerande som skrämmande med min retur var att segla fram i höger körfält på Autobahn. I hastigheter över 120 km/h krängde bilen våldsamt, särskilt vid svängar och inbromsningar – detta avhjälpte jag förvisso delvis i höjd med Frankfurt genom att kolla trycket i däcken – och varje gång jag försökte mig på en omkörning kom en sådan där som jag normalt sett är körande i vänster körfält, tokfort, och vips! var han (alltid en han) uppe i min bakruta och min fulbil och jag krängde av fasa och skam.
Så här patetisk har jag inte varit som chaufför i Tyskland sedan jag för 100 år sedan tappert styrde min VW Kleinbus från norr till söder och från söder till norr utan att toppa över 105 km/h annat än i kraftiga nedförsbackar då jag understundom fick upp min protesterande Kleinbus i både 107 och 108 km/h.
Hittade dock ett riktigt trevligt ställe utanför Slagelse på Själland: Vilcon Golfhotell, där man bor bra till ett resonabelt pris. Allra bäst är dock den närliggande golfrestaurangen – det är väl känt att golfare är både prismedvetna och kräsna, varför golfrestauranger ofta byter arrendatorer och inte sällan är prisvärda – där man kan äta både hemgjord sill och pariserböf samt dricka Lux och Aalborg Krone.
Dela “Eyjafjallajökull & en våldsam seglats längs Autobahn” på Twitter