Långtidstest: hetta och sol

För några år sedan inhandlade Hustrun några som hon tyckte spännande viner på en lokal supermarché. Skälet till impulsköpet var att sommelieren, som denna dag befann sig i butiken för att lura på intet ont anande kunder vin, var så fantastiskt trevlig. Bland  Hustruns fynd återfanns bland annat ett vin vid namn Grés de Montpellier, tappat på en av vinhistoriens tyngsta och knubbigaste buteljer och med 15% alkohol. Detta vin skulle jag prova, tyckte hon. Jag tyckte att det kunde vara en lämplig produkt för ett av mina långtidstest. Således gömde jag pavan på den i dessa vetenskapliga sammanhang berömda terrassen och lät den stå där ett par år. Fram till för cirka en vecka sedan. Då kom den fram och testades tillsammans med ett gäng gamla trotjänare – utfallet från den provningen har redovisats i en separat rapport; den här lilla rapporten rör endast Hustruns knubbiga femtonprocentare.

Dag 1 (sol, ca 30+, vinet ca 25+): Öppnades flaskan och korken inspekterades. Kort och knubbig som flaskan, dock intakt och med vacker vinsten i sina håligheter. Signalerade lång väg murket kork-inslag i vinet, vilket visade sig stämma då doft och smak skannades av, men först färgen: som fortsatt hade ett litet rött inslag men mest drog åt tegel, doften och smaken så: alkoholinslag (varmt vin med 15% alkohol, hade varit tjänstefel om eländet inte distinkt stinkt alkohol), mogen frukt (mest reminiscenser av mörka bär), integrerad ek, murket korkinslag, rejäl syra.

Dag 2 (sol, ca 30+, vinet ca 30+ (eller mer)): För att verkligen testa vinet ordentligt ställdes i samband med frukosten flaskan dag 2 ut på ett plåtbord i direkt solljus. Då det var över 30+ varmt på dagen och då plåtbordet på plåtbords envisa vis lät sig hettas upp till en inte helt sund temperatur blev vinet rejält varmt under dagen. Efter att det fått svalna lite testades det under aftonens första skälvande minuter. Den stora skillnaden mot dagen innan var att doft och smak nu kompletterats med ett tydligt inslag av potatismos och gammaldags trädgårds-svartavinbär samt en bränd touch, som för övrigt Hustrun tog upp då hon mer eller mindre frivilligt tvingades testa vinet, ”så bränt det är!” sa hon högt och ljudligt och ja, det var det, men den mest frapperande skillnaden mot dagen innan var en ny lååång eftersmak av kartong och bark. Kontentan av testet blev att vinet var i ett oförskämt gott skick, varför det ställdes tillbaka på plåtbordet, där det fick stå en knapp vecka samtidigt som en värmebölja vars hetta och kraft till och med låtit tala om sig på så avlägsna platser som Sverige svepte in regionen i ett värmetäcke och en hetta som hette duga.

Dag 9 (sol, ca35+, vinet ca 30+ (eller mer)): Oroväckande nog är vinet fortsatt vid liv. En stor doft dominerad av oxidtoner slår emot provaren på långt håll. När näsan närmar sig glaset och sätts däri drabbas den av en våg flyktig syra så anmärkningsvärd att såväl en nysning som en fnysning varit på sin plats (men då er utsände i de patinerade och i förekommande fall livsfarliga vinernas dystraste mörkergångar icke låter sig avskräckas av slikt kom inte ett ljud ur hans näsa), i smaken kan nu skönjas en liten restsötma som tidigare legat väl förborgad i diverse vinutsöndringar som nu förflyktigats i värmeböljans förödande framfart, vi noterar också en skarp och spetsig syra sprungen ur den i rask takt ökande flyktiga syran. Samtidigt som vi måste höja på hatten för det här vinet och dess lagringsduglighet tvingas vi med visst vemod hälla ut dess innehåll i närmaste sink på det att ingen av misstag råkar dricka av flaskan.

Musik.

Långtidstest: Taverna öppen sedan 2015 m m

I ett världsunikt test har vi – trots Hustruns ivriga försök att få oss att göra oss av med studieobjekten vilka, enligt densamma, är en skammens avkomma på vår terrass – bokstavligen lyckats gå till botten med hur länge en öppnad butelj egentligen håller. Samtidigt skall, i ärlighetens namn, sägas, att Hustrun mest var så där avogt inställd under de första fem-sex åren av studien. Under andra halvan av projektet har hon accepterat sakernas tillstånd och att de öppnade flaskorna på vår terrass varit en del av huset, oss och vår familj. Nog av. Idag testade er utsände i de dödsföraktande följarnas i Pasteur spår bottenskylarna i  studieobjekten samt, som bonus, ett osvavlat vin från 2013.

Bakgrund (mer finns att läsa på vinifierat.se ”långtidstest” – det går att följa det vetenskapliga arbetet genom rapporter som undan för undan presenterats på vinifierat): Hösten 2015 öppnades ett antal vinflaskor av olika slag och våren 2020 öppnades ytterligare ett antal diton. De provades och dokumenterades. Efter testet korkades de igen och ställdes på familjens terrass, där de sedan dess genomlevt och uthärdat provencalska somrar med topptemperaturer på 40+, frostfyllda vinternätter och Hustruns förolämpningar. Då volymerna i samtliga flaskor, med ett undantag, nu var så små är det med sorg och saknad vi måste meddela världen att nu, efter drygt tio år, är det slut på försöket.

Förutsättningar för dagens test: testet sker på terrassen då Hustrun är rädd för vad som skulle kunna hända om studieobjekten tas in i huset, på terrassen luktar det starkt av jasmin och en närstående lind, det kommer också små duster oleander från trädgården. Det är 30+ i skuggan.

Studieobjekt ett: Okänt rödvin från Languedoc, öppet sedan mars 2020. Vid tidigare test har kunnat konstateras att det här vinet är etanal-skadat. Vinet har nu tappat färgen, som övergått till att vara tegelanstruken, ljus rosévinsfärg med föga aptitretande röd-bruna flagor, vinet är ganska varmt och inte perfekt att prova just därför, å andra sidan uppvisar det en oxidation som hursomhelst inte är att leka med samt, obs! mycket intressant då effekten tillkommit under de senaste åren då flaskan lagrats stående: korkdefekt (TCA-typen) i doften. Sammanfattande omdöme: superäckligt.

Studieobjekt två: Sherry Oloroso (Victoria Regina Reserva), öppet sedan  mars 2020. Vacker bärnstensfärg med brun kant, värmen stör vinet något och understryker ett besvärande inslag av gasbinda och påbörjade gipsning av spräckt knäskål, brutal smak av hälsorisk. Besk livsfara i eftersmaken.

Studieobjekt tre: (I princip) osvavlat vitvin (endast 2 g vid buteljeringen) gjort på chardonnay i Languedoc 2013, har lagrats i försluten form på terrassen sedan 2015. Fin gyllengul färg, ganska ok, mognad, lider av den varma serveringstemperaturen, ganska kraftfullt och en del frukt med dragning åt det tropiska och inte minst ananas, runt och kraftfullt i smaken, mognadssötma och svavelpåminnelse genom ett nu bränt inslag (då snarare krut).

Studieobjekt fyra: Den gamla, ständigt underskattade, parkbänksklassikern Taverna, öppnad 2015. Hårt sittande skruvkapsyl, som satt sig till följd av att sött vin nästlat sig in i gängorna vid tidigare testtillfällen. Ljus bärnstensfärg, mogna ej helt oangenäma oxidtoner, alkoholgenomslag (värmen), bra smak (!) med sötma, nötter och mognad. Störs dock av en rejäl beska i eftersmaken. Provningens solklara vinnare!

Reichswald mars 1945

När tysken vände sig om var jag bara några meter ifrån honom. Han var klädd i Wehrmachts uniform, en menig soldat, i en smutsig och till hälften knäppt uniformsjacka och med en illa sittande hjälm på huvudet. Han såg förvånad ut och hans rädsla och fasa hängde i luften som ett tjockt moln mellan oss och jag var tvungen att ta mig igenom det för att nå honom med min bajonett. När jag insåg att han sett mig rusade jag mot honom med geväret höjt och jag gav upp ett ”hurrah!” precis som fanjunkaren lärt oss under träningen i Brecon.

Bild: Pär Strömberg

Det är märkligt hur vissa ögonblick, tiondels sekunder, kan etsa sig fast i ens minne och hur de kan bli så där totalt genomlysta. Varje detalj blir viktig och ihågkommen. Tyskens ansikte var smutsigt och fårat av svett och kanske tårar som runnit nerför pannan och kinderna. Han var ung, lika ung som jag, men han verkade på något vis mer stridsvan än jag, jag som inte varit med regementet i Burma utan anslutit tillsammans med det nyutbildade manskapet som kom till kontinenten månaderna efter Normandie. De flesta i mitt kompani var oerfarna och vi hade lidit stora förluster i Ardennerna och nu i Reichswald verkade det inte gå mycket bättre för oss.

Han hade ett ganska runt ansikte, påsar under de lika runda ögonen och hans näsa liknande mest en potatis där den tronade ovanför de fylliga läpparna och den, ja, behagligt avrundade hakan. Han såg vänlig ut. Jag tänkte under den där tiondelens sekund att han såg ut som en bonde, eller snarare en bondpojke, ein Bauer, en bonde,  Bauer ett av de få tyska orden jag kunde. Han borde inte vara här, tänkte jag, han borde vara hemma och göra vad nu bönder gör i mars, vårsådd? Jag vet inte, jag kommer från Splott i Cardiff. Arbetarkvarter. Hade säkert fortsatt arbeta på East Moors Steelworks om inte kriget kommit emellan. Tysk förresten? Han kanske var österrikare? Och trodde att jag var engelsk? Han kanske inte alls förstod de stolta emblemen på min uniform, The Royal Welch Fusiliers? Eller, varför skulle han ens bry sig?

Jag hörde ljudet av skottet samtidigt som jag kände en stöt någon decimeter nedanför hjärtat. Tysken såg om möjligt än mer förvånad ut när skottet brann av, och på något vis såg han skyldig ut också, som om han blivit påkommen med att göra något förbjudet, eller skamligt. Trots stöten och smärtan fortsatte jag framåt, kunde inte stanna, kroppen rörde sig automatiskt framåt. Som den vanlige fotsoldat han var, eller som jag antog att han var, hade han ett Mauser Karabiner 98, den korta modellen, pålitligt, effektivt, precis som mitt Lee Enfield, också den korta modellen, den som fungerar så bra ihop med Pattern 1907, bajonetten jag nu fick förlita mig på eftersom jag inte hunnit ladda om när jag plötsligt hade tysken framför mig, där i gläntan, mellan dungarna, där vi gömt oss på varsin sida, bara några meter ifrån varandra. Att jag glömt ladda om var ett oförlåtligt misstag. Varför tysken inte sköt mer än ett skott vet jag inte. Jag gissar att han hade slut på ammunitionen. Vid den här sena tiden i kriget led tyskarna konstant brist på ammunition och bränsle. Enskilda soldater, plutoner, kompanier, ja hela bataljoner kunde lida sådan brist på ammunition att de bara kunde tillåta sig att skjuta då de var säkra på att träffa en fiende. Spärreld och täckeld var inte att tänka på för dem. Hade jag hunnit ladda om… om jag hade gjort så som vi fick lära oss under utbildningen på infanteriskolan i Brecon då hade jag tagit tysken. Nu sprang jag istället mot honom med mitt Lee Enfield hotfullt höjt och med den brännande smärtan i min vänstersida, genom molnet av rädsla och fasa mellan oss, och medan jag skrek ännu ett ”hurrah!” stötte jag bajonetten i honom, precis så som fanjunkaren lärt oss att vi skulle göra. Bajonetten sjönk förvånansvärt lätt in i tysken. Han var liksom mjuk där jag stötte in min Pattern 1907, nära solar plexus, och jag är säker på att bajonetten gick rakt igenom honom. Jag kunde inte stanna utan fortsatte springa, rakt på honom så vi båda föll till marken, där vi blev liggande mellan dungarna, jag landade med min sårade buk vid sidan om hans huvud och han låg orörlig på rygg med mitt Lee Enfield väl förankrat i sin mage; det stack upp som ett dött träd ur en inte längre fruktbar jordplätt eller kanske som de förkolnade resterna av ett träd efter häftig artilleribeskjutning. Marken var fuktig och vi började nog ganska snart frysa båda två, jag frös i alla fall, allt mer allteftersom solen sjönk borta i horisonten, bortanför vår glänta som bara ett tiotal meter från oss öppnade sig och blev vad som i en annan tid skulle kunna ha varit ett bördig gärde, där bonden, en annan än han som låg och dog vid sidan om mig, kupade potatis eller sådde vete eller odlade vall.

Med den nedgående solen som fond kunde vi båda se det beigebruna gräset sakta vakna till liv efter vinterns kyla och snö. Det rök ur våra munnar och ett kvällsdis drog sakta in över åkern och vår lilla glänta och jag tyckte att tysken kved och gnydde, eller kanske var det jag som gjorde det. Den brännande och svidande smärtan ville inte ge med sig och jag antog att tysken också hade ont där han låg med min bajonett genom kroppen. Han tittade upp i himlen, mot stackmolnen som byggdes upp där samtidigt som mörkret sakta sänkte sig över oss. Själv kunde jag inte heller röra mig och såg därför på tysken från sidan. Han hade tappat hjälmen när han föll och märkligt nog hade lite blod runnit ut ur hans öra.

Jag vet inte hur länge vi låg så där och väntade på att få dö, solen hade i alla fall gått ner när jag, vi, hörde tanken närma sig, en Tiger, helt säkert en Tiger, ingen annan tank har det där vrålande motorljudet, ingen annan tank har en gigantisk 23 liters V12, och ingen annan tank har det där metalliska slamrandet från larvfötterna. Den kom ut ur buskagen på den sidan som tysken kommit ifrån och vi insåg båda två att vagnsbesättningen inte skulle se oss i mörkret och det var då jag hörde tysken hest stöta fram ”Friends?”. Just som larvfötterna nådde fram till oss väste jag med viss möda, halsen var tjock av långsamt koagulerande blod, ”Friends”.

Godnattsaga

Det är mitt i natten

Jag tror mig höra katten

Höra den jama

Men nej, det är Dalai Lama

Så jag säger: Dalai Lama?

Var det dig jag hörde jama?

Jag? Skulle jag jama?

Jag är faktiskt Dalai Lama!

Det förefaller vara rim och reson

Du är de facto en upphöjd person

Inte någon som i natten jamar

Snarare någon som ger varma kramar

Och sprider billiga klichéer

Och vackert fridfulla idéer

Och du står upp för din sak

Men hallå! Vad var det där för brak?

Usch här luktar skunk!

Var det du som sket, usla munk?

Jag är Dalai Lama! Det är inte jag som pruttar!

Nähänä, men nu är det du som härifrån skuttar!

Det är mitt i natten

Här ligger jag med katten

Den där doften som var så unken

Försvann inte med munken

Nej, det är något annat som luktar

Och om jag ut i mörkret fluktar

Ser jag blott katten och min ena fot

Och ja, men nej, fan tro’t

Det måste vara katten som osar

Där den ligger och myser och gosar

Jag kastar ut den genom närmaste dörr

Men nej, det luktar ändå som förr

Är detta en förbannelse från Dalai

Att allt här i huset nu luktar baj?

Nej det vill jag ändå inte tro

För han kändes som en äkta bro’

En hemsk tanke slår mig nu!

Är det jag som stinker? Hu!

Ja, då får jag sova på balkongen

Trots att jag sover i kalsongen

Det är mitt i natten

Här ligger jag med katten

Vi sover på balkongen

Katten näck, jag i kalsongen

Här är luften frisk och ren

Och min unkna kroppsodör mycket klen

Det blåser och viner

Och luktar inte som där solen inte skiner

Huvudvärken har släppt

Näsan är inte längre täppt

Dalai Lama är borta

Där kom jag allt till korta

Att förolämpa honom så

När stanken kom från min egen tå

Ja, jag skäms

Men han är också en sådan som skräms

Komma smygande mitt i natten

Som något som släpats in av katten

Ja, man kan hålla sig för skratt

Men nu säger vi god natt

SFI

En bil, flera bilar (i sten)

En besk, flera beskar (trädgården)

En haj, flera hajar (inget)

Ett rusk, flera ruskar (om)

Ett ord, flera order (har givits)

En fil, flera filar (i kylen)

Ett hack, flera hackar (bort isen)

En bank, flera bankar (skiten ur någon)

En stamp, flera stampar (takten)

En lag, flera lagar (taket)

En finka, flera finkar (i trädet)

Ett träd, flera träder (in i salen)

En sump, flera sumpar (chansen)

En ål, flera ålar (fram)

En repa, flera repar (i lokalen)

En hulk, flera hulkar (av rörelse)

En snopp, flera snoppar (av)

En kopp, flera koppar(kittlar)

Ett städ, flera städer (med gator)

En topp, flera toppar (upp)

En sten, flera stenar (en stackare)

Ett skott, flera skottar (i Skottland)

En kusk, flera kuskar (runt)

En sko, flera skor (sig)

Ett hopp, flera hoppar (rep)

En fika, flera fikar (efter beröm)

Ett bord, flera bordar (planet)

En häl, flera hälar (stöldgods)

Ett sköte, flera sköter (affären)

En kut, flera kutar (fort)

En bild, flera bildar (sig)

Ett ben, flera benar (ut frågan)

Ett tåg, flera tågar (över berget)

En list, flera listar (ut saker)

En back, flera backar (att gå uppför)

Ett skott, flera skottar (vägen)

En bok, flera bokar (plats)

En tropp, flera troppar (av)

En pung, flera pungar (ut)

En kvist, flera kvistar (över till Jonsons)

Ett mål, flera målar (väggen)

En tanke, flera tankar (bilen)

Ett kap, flera kapar (träbiten)

En våg, flera vågar (försöka)

En resa, flera resar (i backlinjen)

En frukt, flera fruktar (det värsta)