Socuellamos stadsplan

Okej, låt mig säga det direkt: har ni hamnat i Socuellamos har ni problem. Bäst är om ni aldrig förvillar er in i den av täta gränder kaotiskt mönstrade hålan där det enda ni kan vara säkra på är att om ni kommer till platsen med ett stridsplan upphängt på en betongpelare då kommer ni att ställa er frågan ni aldrig får svar på: vad gör planet här? En urinvånare påstod när jag som den sanningssökande person jag i grunden är, med risk för livet tog mig in i (och, lyckligtvis, så småningom även ut ur) hålan för att omvärlden, ni, en gång för alla skulle få veta vad som dväljs i hålans mitt (nu vet ni: ett stridplan upphängt på en betongpelare), att planet finns där för att hedra flygplanens helgon, en annan försäkrade att planet är en gåva från en flyggeneral som kommer till Socuellamos en gång om året (numer för att titta på planet), en tredje menade att det var självklart att planet finns där eftersom högsta ledningen för spanska flygvapnet sammanträder i Socuellamos en gång om året. För att nu nämna några föga trovärdiga svar jag fick mig till livs. Som tur var hittade jag också krogen Casa Francisco så om ni har oturen eller oskickligheten att hamna i La Mancha i allmänhet och Socuellamos i synnerhet ska ni inte missa Casa Francisco. Däremot är det ingen dum idé att missa La Mancha.

8 svar på ”Socuellamos stadsplan

  1. I Ljungbyhed finns minsann också ett stridsplan monterat på en betongpelare. En SAAB 105 fastsatt i en hisnande vacker högersväng (eller om det kansk4e heter styrbordssväng i luften?). Jag brukar köra dit för att käka glass.
    Antar att den största skillnaden mot Socuellanos är att man i Ljungbyhed näppeligen kan förvilla sig alls…

  2. Jo, det hänger nog lite plan lite varstans (t o m Mendoza har sitt eget betongpelarupphängda plan och även om de glömt betongpelaren vill jag minnas att det ligger en gammal Mig i en rondell i Arboga, ett slags rondellplan, gissar jag, som Arboga var först med). Vad heter glasstället du frekventerar i Ljungbyhed? Måste självfallet provas (samt planet beses).

  3. Punto uno: Nu måste jag åka till Arboga i sommar för att bese rondellplanet! Har man sagt A får jag ”B”… Tänk. ett Rondellplan!!!

    Punto due: Det finns bara en kiosk i Ljungbyhed. På Torget, (finns bara ett torg) beläget strax norr on Stora Infarten till f.d. Krigsflygskolan (salig i åminnelse). Sagda Kiosk ägs och drivs att en synnerligen rekorderlig Madame från sydostasien eller däromkring. En sen kväll häromåret blev hon rånad av något pucko så nu kör omtänksamma ortsbor (och andra) förbi på kvällstid för att kolla att allt är OK med kioskinnan.

    Punto tre: När du är i trakten måste du köra upp på Kopparhatten, infart från Nationalpark Söderåsen. Inte så mycket för den fina utsikten över det platta jordbrukande Skånelandskapet *ironi* (dvs skog uppå skog över villande vilda åsar likt en lokalvariant av Blue Ridge Mountains). Nej fastmer för att hisnas av skrönan (???) att en av Krigsflygskolans Manbarhetsriter(och officiellt STRÄNGT förbjudet) var att flyga skolflygplanet ner i den djupa och ytterligt smala sprickdal som finns här.

    Punto quattro: Jag bjuder på glassen. Skulle du hedra Skåne med ett besök vore det väl skam om du skulle gå runt hungrig och törstig i självaste Landet Gosen – som flyter av mjölk och honung…
    *lokalstoltvärre*

    Punto cinque: Hur går det med flygresandet i dessa dagar? Fast på någon flygplats pga vulkaniska aktiviteter? Vår företags Boss har dragit till La Bella Italia över helgen. Med lite tur kommer han inte tillbaks till kontoret på ett tag. :oD

  4. Underbart – blir helt klart en sväng till Ljungbyhed i sommar! Flygresandet: jag flög Valencia-Düsseldorf-Göteborg i onsdags och funderar nu som bäst på hur jag ska komma tillbaka till Frankrike…

  5. Skulle du behöva lokal guidning i det Skånska landskapet får du maila en rad. Verkar lite skrynkligt med flygförbindelser annat än norrut. Å andra sidan finns det ju tåg samt förmodligen ett stort antal facebook-grupper som vill dela på ev. transporter.
    Vår VD kommer hem i e.m. Han har chartrat en buss och fyllt den med svenskar som också vill hem. Jag har mailat honom en beställningslista på drycker som hans anställda tycker om. Kanske, kanske…
    🙂

  6. Du får läsa dagen inlägg – däruti framgår hur jag så småningom fick ta mig hem… Hör vid annat tillfälle gärna av mig för skånsk guidning och gratis glass. Hade VD med sig något gott?

  7. Jodå…
    Den Drummeln svarade dock aldrig på mitt beställningsmail så jag tänkte att han kommer att ursäkta sig med ett ”oh förlåt, jag glömde visst kolla mina mail och nu är det ju försent…”
    Istället gjorde han halt framför mitt skrivbord, prasslade med en plastpåse och trollade fram en putell Black Grouse.
    Jämrans att jag inte beställde en Ardbeg 18 years…
    Klokt att köpa en egen tillfällig transportlösning för färden tillbaka till Frankrike. Jag tar för givet att det blev en Citroën. Med original-tillbehörs-basker. Jag läste förresten en gång på det glada 80-talet att när Porsche GmbH utvecklade 928:an gjorde man en hel del långturer på franska Autorouter. Som följebil hade man en Folkabuss, en Wasserboxer. Inte vidare populärt att bli kommenderad till följebils-tjänst. Så mekarna pillade dit en 911-rova istället. Sen blev det roligt att köra buss! Ha en bra dag i vinet!

  8. Måste säga att en Wasserboxer med 911-rova låter som en våt dröm. En chef som langar sprit verkar inte heller så dumt f ö.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *