På tal om motton skulle man kanske starta företaget ”Mottokreatören Eureka!” med mottot ”Vi har det!” och affärsidén att sälja meningslösa sloganer, valspråk, deviser, payoffer och motton till desperata människor som kommit vilse i livet och därför behöver ett motto att ty sig till, vilsna företagsledare, produktchefer och andra som mer sällan reder ut sin egen tillvaro utan hjälp och som, i vart fall understundom, har alldels för feta omkostnadskonton att ty sig till. Man kan tänka sig att Åklagarämbetet köper ”Vår devis, Upp till bevis!”, att Svenska Spel köper ”Vårt motto – Bli rik på Lotto!”, att Skandia köper ”Vårt motto – Nöjda chefer!”, att Svensk handel inför julhandeln köper ”Vårt hjärta klappar för dig!”, att AA köper ”Sätt supen i vrång-strupen!”, att S/M-klubben köper ”Aga kan behaga!”, att Hovet köper ”Tala är silver, Tiga är guld” och så vidare.