Ur en diskussion om näthandel med vin har, mitt i, och kanske på grund av, den nyhetstorka som drabbar oss varje sommar, en debatt om Systembolagets vara eller inte vara uppstått. Att en del monopolhatare far fram med ett emellanåt fanatiskt röstläge kan inte dölja den defensiva snömoshållning som monopolet och dess försvarare visar. Läste nyss på en blogg en monopolkramare som skriver ”Systembolaget har nästan 100 % uppslutning bland Sveriges befolkning. Världens bästa sortiment, bra priser och ansvar för folkhälsan har gjort att de förtjänar det stödet.” Men vad är detta för nonsens? 1. Nästan 100 %, kom igen, ingen vinner på dramatiska överdrifter och osanningar och det räcker ju med att 51 procent är för monopolet för att en majoritet ska vara det. 2. Världens bästa sortiment, hm, ja, sortimentet blir riktigt bra om man räknar med beställningssortimentet som Sveriges många fantastiska importörer ständigt fyller på och förändrar, men det är ingenting som SB, som inte lyfter fram det annat än i sådana här sammanhang, ska ha äran av. 3. Ansvar för folkhälsan: som vinifierat, och delar av Vinakademien i Sverige, tidigare skrivit finns det bara gott att säga om ålderskontrollen, men det oförsvarligt breda skräpsegmentet i Sverige, där det vimlar av omoraliska viner som slår både mot människa och natur, har till största delen byggts av Systembolaget självt och i den mån det utvidgats av omoraliska importörer och, i förekommande fall, deras PR- och reklambyråer, har SB inte gjort någonting för att stoppa den utvecklingen, vilket får var och en som på allvar studerar utbudet i Sverige att fråga sig på vilket sätt, annat än ålderskontrollen, SB värnar folkhälsan och står upp som den moraliska mur det utmålas som mot det giriga alkoholkapitalet. Det finns ingen som tjänar på att det slentrianmässiga snömoset dominerar bland argumenten från monopolets försvarare. För att en sund debatt, och jag menar då inte minst en sund debatt sett ur monopolisternas synvinkel, ska kunna föras måste saker och ting tas för vad de är, därför alldeles bortsett från debatten om monopolets vara eller inte vara finns det all anledning att rikta viss kritik mot SB och det finns, sannerligen, skäl för SB att lyssna på den kritiken. Till exempel hade ett sunt monopol för folkhälsan varit mer oroat av alla kändisviner, alla omoraliskt billiga viner, alla tonårskoncept, alla produkter med av monopolet självt dumpressade priser som bara tilltalar lågprisjägaren men knappast har med folkhälsan eller en sund alkoholkultur att göra, än de nya näthandlarna som sett till de nyss nämnda tillkortakommandena överlag har ett betydligt mer seriöst utbud än Systembolaget. Pink Floyd.
Dela “Sommardebatten om Systembolaget & dess avarter & Pink Floyd” på Twitter
Oj en god gammal Pink. För övrigt är jag s k SB-kramare. Har inga bra argument, vet bara att det inte blir bättre om monopolet avskaffas. Delar din uppfattning att SB tack vare sin position borde göra ett betydligt bättre ”jobb”.
På gott blir SBs tillkortakommanden väldigt tydliga i en sådan här debatt – det där med sten i glashus – och till allas glädje, kramare som hatare, bör detta leda till att företaget vaknar ur sin självsuggererade dvala och tar sitt uppdrag och de svenska vinälskarna på allvar.
PS Förtjänar, förstås, också att tilläggas ett förtydligande att SB gör mycket bra, det jag säger är att det borde vara bättre på vissa saker och det är hög tid att skärpa sig inte minst för att ha full trovärdighet i en debatt som i stor utsträckning handlar om den egna förträffligheten eller brist på sådan och varje inte perfekt del sätter då företaget i ett glashus och då är det svårt att kasta sten med full kraft.
Något helt utanför ämnet men frågan kan inte ställas till någon bättre än dig.
Har nu under en period försökt få mig att tycka om grekiska vita viner men jag kan bara inte höja dem till skyarna. Dem känns stumma, oljiga och ingen eftersmak att tala om.
Vad är problemet?
Mina smaklökar (Gud förbjude), druvorna i Grekland, deras framställning?
Vad är din erfarenhet av vita viner från kulturens vagga?
Ännu mer utanför ämnet men Mel Smith har lämnat jordelivet. Låt mig få bjuda på en underbar sketch:
http://www.youtube.com/watch?v=sHnBppccI0o
Måste, skamligen, erkänna att jag är dåligt uppdaterad på grekiskt vin i allmänhet och grekiskt vitt i synnerhet. Tror dock att en del av de problem som du nämner beror på en kombination av druvsort och tillverkning samt, förstås, att det finns en (tillräckligt) stor efterfrågan på den stilen.
Mel Smith, visste inte att han lämnat jordelivet. Tack för fin sketch. Underbar komiker och Not The… är ett av de bästa humorprogram som gjorts!
Systemets vara och icke vara kommer att penetreras mer och mer – mycket på grund av att vi konsumenter (de som anstränger sig) hittar alternativa ”inköpskanaler” för kvalitetsvin och snart inte bryr sig om att de anställda på ”bolis” knappt vet nåt om vin (sant) – vi vet själva vad vi vill ha och skaffar det med en ”knapptryckning” även vi i glesbygden). Tyvärr är ”beställningssortimentet” (som du sagt många gånger) taget på ”undantag”. Många bra viner säljs dessutom endast i 6, eller 12-pack för att importören skall ”gå runt”, privatimporten för krånglig för ”medelsvensson” och många viner i det ordinarie sortimentet är INTE fynd/goda (de officiella vinprovarna som endast bearbetar bolis tror det) – sitter själv med en fantastisk (och billig) muscadet som slår många dyra Chablis och andra vita kvalitetsviner ”på fingrarna”. Finns den i Sverige – nej! Om den fanns, var priset desamma – nej! Hade Systembolagets inköpare tagit in den – nej – vi har alternativ??? Det här VET många importörer – de får inte in sina (”smala”/udda) produkter, de kan inte hålla samma sortiment och priser som i Danmark, England, Tyskland, Frankrike (även med frakt, moms etc.) Varför hyckla?? ”Svensson” är dessutom ofta ute efter; massor med ”smak”, ”kraft”, alkohol, lågt pris, trots att många av dessa ”skräpviner” har tillsatta syror, tanniner, kemikalier, ja gud vet vart för att ”sminka” vinerna så att de ska bli ”drickbara”! Den här ”dyngan” har inköparna på ”bolis” inga problem med att köpa in. Jag kallar det rätt och slätt för att underhålla ”supkukturen” i Svedala och inget annat. De kallar det för att ge konsumenten vad de vill ha!! Vadå moral för folkhälsan? Hur dum tror de att man är?? Kul med Floyd. Hörde dem (The wall) på en ljudanläggning som kostade sisådär 1,5 miljoner. Säljaren och en av tillverkarna (Linn) frågade vad jag tyckte – inte så bra sa jag (strömmen från hela huset räckte inte till – varje högtalarelement hade en egen 500w förstärkare – viss distorsion). Jaså sa dem. Har du hört nåt bättre? Javisst sa jag – Pink Floyd live på Earls Court 1981 (The Wall). De höll på att skratta ihjäl sig!!
Pink Floyd – The Wall, live, original. fantastiskt!
För övrigt: ja, så är det ju, dessvärre, och innan SB tar sitt uppdrag på allvar är det svårt att ta deras och deras företrädares argumentation i debatten på allvar. Ett tips till ansvariga är att de snarast bör byta ut styrelsen och göra lämpliga förändringar i ledningen så att ordentliga och uppdragsanpassade strategier – långt från dagens allmänna tanke om att vara konkurrenskraftig och, diffust, ”marknadsanpassad” – snarast kan tas fram så företagets medarbetare får en tydlig och moralisk plan att arbeta efter – samt en verklighetsanpassad världsbild, där floskler om den egna förträffligheten ersätts med insikt och stolthet där så är lämpligt och förändringsiver där så är lämpligt.
Håller helt med!