Dödskallemärkt vin – äntligen! & Tom Waits

Ni stackars HR:are har sedan länge tråkats med än den ena än den andra attacken på de omoraliskt billiga vinerna och deras främsta beskyddare, det vill säga i första hand konsumenten som köper dem, i andra hand alla som handlar med dem eller i klartext den svenska importören och Systembolaget. En del menar att arbetet för en mer medvetenDödskalle vinmarknad borde inrikta sig på att avskaffa Systembolaget och dess monopol, men även om det torde vara uppenbart att Vinsverige skulle må bättre av en fri marknad – Systembolaget har de facto inte gjort någonting för att styra upp skräpvinsmarknaden, tvärtom har det varit med och drivit på – skulle avseende skräpvinerna inte mycket i grunden ändras av det, därtill finns det alltför många konsumenter och importörer som vill ha sin billiga fredagsvinfylla respektive stora marknadsandel, omsättning och vinst i fred. Således måste konsumentens beteende påverkas. För att så ska kunna ske krävs upplysande debatter och medvetna konsumentjournalister.  Medan debatten blivit allt livligare det sista året har i vinets värld de sistnämnda sannerligen lyst med sin frånvaro. Därför är det synnerligen glädjande att stora DN och dess vinskribenter, Sanna Blomquist och Alf Tumble, nu går i spetsen när de, igår närmare bestämt, i sina vintips dödskallemarkerar ett vin och skriver så här ”Det finns produkter som inte förtjänar plats i något sortiment. Ekvationen tre liter vin för 139 kr minus alkoholskatt, transport och diverse påslag går inte ihop.”. Precis så är det och kanske kan vi nu få se fler konsumenter, medier och skribenter ifrågasätta de billigaste vinerna, precis som de funderar över allför billigt kött, billiga sandaler, billig snabbmat och hur de tvättade jeansen fått sin färg. Tom Waits.

2 svar på ”Dödskallemärkt vin – äntligen! & Tom Waits

  1. Bra av DN. Kan vi få mer av dylikt och inte bara kommentaren ”prisvärt”. Visserligen bör vi konsumenter kunna tänka ut det själva men tyvärr fungerar det inte så. Så lite hjälp av journalister är bra. Det väcker debatt, i t ex fikarummet: ”Såg du det dödliga vinet?”

    • Så är det. Hittills har vi sett många artiklar om sweatshopar, jeanstvätt, uselt kött o s v, samtidigt som det varit tyst om vinernas baksida och samtidigt som det hänt att de här vinerna inte bara fått ”prisvärt” utan rent av ”fynd” i olika nyhetsartiklar om vin. Inte lätt för konsumenten att göra kopplingen till sweatshop om skjortan från sweatshopen presenteras som Fynd i modebilagan…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *