I en ansträngning att få Systembolaget att ”uppfattas som en ledande detaljhandelskedja vad gäller sortiment, kunnande, service och ansvar” genomför nu företaget en ”marknadsundersökning” riktad mot bolagets 100 största leverantörer. De frågor dessa har att svara på rör hur väl de anser att SB ”lyckas med sitt uppdrag och med att leverera kundnytta, men inte minst hur vi kan förbättra de gemensamma processerna – såväl rutiner som hjälpmedel, exempelvis leverantörsportalen”. För att säkerställa anonymitet ansvarar undersökningsföretaget YouGov för fältarbetet. Enligt uppgift har sådana här undersökningar gjorts även tidigare, men då mer blivit ”missnöjesyttringar”. Nu försöker SB och YouGov formulera frågorna så resultatet ska bli mer konstruktivt. vinifierat applåderar initiativet och hoppas att de 100 tillfrågade tar sig an frågorna på bästa sätt – ett unikt tillfälle att försöka påverka till det bättre utan att känna oro för att bli persona non grata. Må detta resultera i många kloka slutsatser och förbättringar. Ernst Rolf.
Dela “Systembolaget vill bli bättre & Ernst Rolf” på Twitter
Men. Är det verkligen den bästa gruppen att fråga? De 100 största har väl både administrativa och affärsmässiga krafter att hantera i princip vilka problem som helst när det kommer till de ibland märkliga regler som man som leverantör ställs inför? Jag vet inte. Antingen blir det en ren missnöjeryttring igen eller så blir resultatet missrepresentativt för vilka brister som drabbar vem. Eller?
Har ingen tydlig bild av hur pass stora de 100 största är men gissar att bara de kanske 30 största är stora nog att hantera de affärsmässiga problemen utan att det i alltför stor omfattning drabbar den egna verksamheten. Å andra sidan borde det vara självklart att förhöra sig närmare om ”de smås” och de lokala producenternas situation också.
Ja, de Kafka-liknande förhållandena blir mycket tydligare för de små tror jag med det senaste bryggeri-debacklet i färskt minne. Men kanske måste man gå igenom hela sin sortimentsmodell igen och faktiskt införa ett känsligare och mer differentierat system.
Mitt intryck är också att den nya sortimentsmodellen behöver slipas till – låt vara att min analys är att den fungerar bättre utifrån hur SB tänkt sig den än hur andra kanske ser på den, skrev om det tidigare i år: https://vinifierat.se/2014/06/26/systembolagets-sortimentsmodell-straffar-konsumenten/