I grund och botten är detta ett i bästa välmening avsänt öppet brev till Brussels Airlines. De har nämligen ett allvarligt problem med en flygvärdinna som är så korkdefekt att hela plan, ja hela flygplatser riskerar smittas om inget görs. Först som sist kräver vi förbud mot korkdefekt kabinpersonal!
Det är inte bara det att de lägger en korksordin över sin omgivning, i instängda utrymmen kan korkdefekten smitta som en löpeld! Den som går runt och är en korkdefekt och därmed en vandrande fara för allmänheten ska snarast fångas in och avlusas på ett sådant vis att korkdefekten elimineras varefter den avlusade personen ska få grundlig undervisning i korkdefektkunskap och då särskilt avseende hur man upptäcker och framförallt undviker korkdefekterna. Självklart ska detta ske med tvång om den vandrande korkdefekten, sannolikt omedveten om vilken fara den utgör för allmänheten, trilskas. I sistnämnda fallet ska i avskräckande syfte det trubbiga elementet utsättas för lämplig offentlig tortyr där särskilt näsan ska få sitt innan avlusningen och omskolningen tar sin början.
Samtidigt kan den som värnar om ett tryggt samhälle för alla inte låta bli att fundera över hur den där flygvärdinnan kom att bli en sådan korkbomb. Kanske har hon vid ett olyckligt och fumligt tillfälle spillt rejält med korkdefekt vitvin på sin blå uniform och inte brytt sig om att tvätta denna då fläcken ändå inte synts. Med tiden har TCA-eländet spritt sig i hela textilen för att till slut ta både den och dess bärare i besittning som vore den en ond kraft från yttre rymden som kommit till Jorden för att förgöra människan genom att ikläda sig dess kroppar. Eller, lever kanske personen i fråga med en halvgalen vinkemist som likt Dick Samuelsson, Vinkällans rektor och driven vinkemist, roar sig med att skapa egna defekter för sitt nöjes skull och i Nörderiets heliga namn? Har kanske ett sådant försök gått över styr så hela lägenheten börjat lukta och sedan hyresfastigheten och till slut hela stadsdelen? Vi utgår från att Brussels Airlines kommer gå till botten med detta samtidigt som bolaget vidtar lämpliga åtgärder för att återge sina resenärer deras fulla trygghet till vilken de har all rätt i världen.
Sist men inte minst ska de av doftsensorer styrda spärrarna som vi sedan länge efterlyser i samband med att folk vill stiga ombord på ett plan och som stoppar dem som bär på ohemula dofter givetvis även spåra och stoppa korkdefekta element.
Dags att sluta flyga och ta tåget? (Med vissa undantag för uppdrag på andra sidan Atlanten, men då kan du ju undvika just nämnda flygbolag vid de tillfällena)
Problemet med tågen, vilket inte sällan påvisats och omtalats här på vinifierat, är alla hänsynslösa resenärer som som det ser ut gladeligen kastar sina skodon så snart de satt sig på sin plats varmed de sprider odörer som kan driva den desperate till att längta efter en trots allt uthärdlig korkdoft.
Borde inte läkemedelsindustrin snarast ta fram en nässpray som med två snabb duschar i näshålan bedövar och försluter receptorerna i näsan med den doft hen vill avnjuta för tillfället. Förslutningen av receptorerna bör vara så länge som behovet finns.
Men det vore att gå doftspridarmarodörerna till mötes och lämna fältet fritt den som vill stinka utan hänsyn till sina medmänniskor och att låta dessa kriminella element komma undan de straff de så väl förtjänar för sina odörövergrepp.
…tänkte inte på det.
Vad i all världen var det som hände, Lars??? Hade flygvärdonnan (medveten ordlek, ej felstavning: donna var namnet på… tjejer när jag var ung, således flygvärd-donnan), ja… hade den där människan månne dränkt sin kropp i en särdeles påträngande ”doft” påminnande om TCA? Jag har själv mycket svårt för människor vilka parfymerar eller rak-vattnar sig, i synnerhet en nu rätt ofta förekommande doft vars aromatiska huvudnoter ger mig minnesbilder av herrtoaletten på Ostbanhof, Berlin, våren 1977. En frän, repellerande mix av urea och klorin. Och det är kvinnfôlk som bär den. Helt häpnadsväckande. Vad rör sig i deras hjärnor?
Haha, hu, tack för denna fina beskrivning av den senaste utvecklingen inom parfymernas stinkande värld.
En teori om flygvärdonnans odör är att hon smittat sig med en parfym som blivit korkdefekt sedan den stått i en lokal, till exempel ett badrum, som rengjorts med ett klorbaserat rengöringsmedel.
En, en gång mig närstående, flygvärdinna som var anställd hos Maersk tvingades ibland (Ja, ganska ofta) tillbringa nätter i en av Bolaget tillhörig övernattnings-”lägenhet” i Kastrup. ”Lägenheten” hörde absolut inte de dyrare därstädes. Inte ens till de billigaste misstänker jag.
När jag vid lyckliga tillfällen kom henne kroppsligen nära hade jag flera gånger på läppen att fråga efter hennes förra nattkvarter. Men hejdade mig i tid naturligtvis.
Kan det månne vara så att Brussels Airlines kabinpersonal även nyttjar övernattnings-”lägenhet” av samma standard som då fanns i Kastrup?
För övrigt påminns jag osökt av reklamen för Karl Lagerfelds herrparfym: ”Med doft av vedbod”.
Tack för detta tips! Det ska vidarebefordras till Leif GW som vi hoppas ska kunna luska ut hur det förhåller sig.
Kan man byta korkade viner borde man väl också kunna byta korkade flygvärdinnor…
Så klart! Nästa gång jag stöter på en (korkdefekt flygvärdinna) ska jag ta med den till Systembolaget och byta ut den!
ROFL, som det heter på nysvenska!!!
Undrar om det går att avkorka bådadera medelst GladPack-metoden?http://www.finewines.se/threads/gladpack-och-tca.2601/
Att döma av de resultat som redovisas på finewines.se har gladpacken förvisso en positiv inverkan såtillvida att den förtar en del av den sordin korkdefekten lägger på omgivningen men samtidigt finns det en risk för att objektet – i finewines.se:s fall ett vin, i vårt fall en flygvärdinna – diminueras vilket i sin tur skulle kunna leda till andra problem när det gäller att få sig till livs sin Bloody mary, eller vad man nu är i skriande behov av där på 10 000 meters höjd, samtidigt som, måste sägas, det kan bli bråkigt när man vill förpacka flygvärdinnan i gladpacken.