Det råder inga tvivel om att Den ukrainska vittoffeln är tillbaka. Vid ett kort besök på Nice flygplats igår stötte er utsände i vittoffelträsket på inte mindre än fyra varianter. En stängd, sparsmakad variant på vad som förmodas vara en utvandrad ukrainare, en öppen och glitterbeströdd version, som inte helt och fullt kan kvala in som Ukrainsk vittoffel, men då dess bärare, tveklöst, var, och sannolikt även idag är, ukrainare, gör den ändå det. Båda de här vittoffeluttrycken finns att beskåda på bilderna härintill. De övriga vittofflorna som siktades finns dessvärre inte dokumenterade, därtill blev händelseutvecklingen alltför kaosartad: En man i en maskulin, öppen vittoffelvariant stod och väntade på någon i ankomsthallen, när, plötsligt, en man iförd ett par klassiska Ukrainska vittofflor uppenbarade sig i skjutdörren som leder ut från bagagebanden till ankomsthallen, han viftade dels så att dörren hölls öppen, dels så den väntande mannen såg honom. När den sistnämnde noterat vifthannen rusade han underdånigt sin, det förstod man snart, herre till mötes och när herren ville att han skulle ta sig in så att säga genom bakvägen för att hjälpa till med väskorna gjorde han det. Nu gick inte det så bra ity de franska tulltjänstemännen såg vad som skedde och även från andra sidan dörren, alltså vår position i ankomsthallen, var det lätt att uppfatta att chefen, som faktiskt hade rätt att vara i bagageutlämningen snart släpptes, medan tulltjänstemännen med bister min förde iväg den alltmer desperat viftande hantlangaren till, förmodar vi, någon form av analvisitering eller vad nu tullarna kan hitta på med sådana som inte visar respekt för viktiga dörrar. Hursomhelst omöjliggjorde den snabba och oväntade händelseutvecklingen en fullgod dokumentering av herrarnas fotbeklädnader. Kan avslutningsvis inte undanhålla följande reklamfilm för vinet Baltos, vi kan här se den tappre sommelieren med mera, Andreas Karlsson, göra sitt bästa för att presentera vinet alltmedan bildproducenten tycks ha drabbats av akut överambition.
Dela “Vittoffelfyrtal, hmhmvisitering & reklamfilm” på Twitter
Fantastisk bildproducent, kreativ!
Japp.
Varför inte ta om och göra rätt?
Haha, ja men en hel del blev ju bra? Dyrt göra om…
Som producent av den där filmen, hade jag aldrig släppt den lös i media.
Hade för övrigt varit fantastiskt att få se de två andra vittofflorna på bild… Hoppas att du snart träffar på ett par nya! Alltid lika roligt att läsa om dem!
Ja, det är verkligen synd att jag inte hann med i svängarna när de båda vittofflade männen var igång som värst, men jag ska hålla korpgluggarna öppna och vågar utlova fler bilder framöver (plåtade faktiskt ett par vid en p-automat i Draguignan idag…).
Vad filmen anbelangar så ja, kanske borde producenten klippt om lite, å andra sidan är Corvina Enoteca, Baltos och Andreas bra i sina roller, eller hur?
Numera får man C. Davenne från 2010. Vad tycker du den årgången skiljer sig från -09?
2010 är egentligen mer typiskt ”Clotilde”. Rent allmänt i Bourgogne (inkl Chablis), tycker jag, så är det mer skärpa och stramhet 10. Det gör att medan du nu tycker 09:orna är ganska tillgängliga kan du komma tycka att 10:orna är lite knutna. Dock är det i mina ögon tveklöst en bättre årgång rent generellt och det gäller, förstås, inte minst Clotilde.
Blir 10:an mer ”öppen” med åren?
Definitivt och den blir då bättre än 09orna vid motsvarande tid. Du kan alltid försöka chock-lufta 10orna om du tycker de är lite unga (kör vinet fram och tillbaka mellan ett par grytor några gångerO, inte sällan kan de här från början lite tillknäppta vinerna också vara bättre när du provar om den halva butelj du lämnade dagen före.