Systembolagets nya sortimentspolitik & Tame Impala

Med officiell start 1:a september i år, men med egentlig avspark nu, lanserar Systembolaget ett nytt sätt att hantera sitt sortiment. Syftet är att vitalisera sortimentet och göra det mer följsamt mot marknadens verkliga efterfrågan och att bli bättre på attSystembolaget logga anpassa varje butiks utbud till den lokala efterfrågan. I framtiden ska även en mindre, ”tillfälligt lanserad”, volym kunna leda till en fast listning om försäljningen uppnår vissa uppsatta mål. Idag försvinner en ”tillfällig lansering” – spelar ingen roll hur populär den varit – när dess utmätta tid eller begränsade volym nått sin slutstation. Med andra ord lär vi får se fler och snabbare byten i hyllorna och, förmodligen, ett mer spännande utbud eftersom de här förändringarna gör det intressantare för importörerna att satsa på de mindre lanseringarna/volymerna och, inte minst, små, kvalitetsinriktade importörer får större möjligheter att sälja sina viner via de svenska butikerna – allt till båta för dig som konsument.  Samtidigt får den enskilda butiken större möjligheter att bestämma sitt sortiment. Idag inordnas butiker efter hur många artiklar de får saluföra. I det nya systemet ska även den ”lilla” butikens sortiment bättre anpassas till den verkliga efterfrågan på just den orten – tanken är alltså att Huvudkontoret i mindre utsträckning, och efter en mall baserad på antalTame Impala produkter, ska bestämma hur det ska se ut. Låter som decentralisering, efter att SB centraliserat tämligen rejält efter mutskandalen för några år sedan. Tråkigt för vinintresserade ute i landet är, att merparten av både de större och inte helt stora vinbutikerna kommer att finnas i de största städerna, framförallt i Stockholm, och att många butiker på vischan – här ingår även ni som bor i städer på 100 000 pax, bara så ni vet ni som nyss trodde att ni inte tillhörde vischan – får ett tydligt öl- och whisky(eller i vart fall sprit)-inriktat sortiment. Nåväl så ser måhända verkligen ut och nytt är att du som konsument, i någon mån, förmodligen kommer att kunna påverka utbudet i din butik, under förutsättning att fler än du söker ungefär samma typ av vara, som, underförstått, inte finns i din butiks sortiment. Gissningsvis kommer boende på sådana här orter göra som idag och åka till närmaste större butik alternativt beställa hem produkterna eller handla via näthandeln (Systembolagets och annan). På det hela låter allt som en mycket positiv utveckling. Samtidigt ställer det mycket stora krav på Systembolagets organisation att verkligen klara av att leva upp till reformens ambitioner. Tame Impala.

 

8 svar på ”Systembolagets nya sortimentspolitik & Tame Impala

  1. Det finns mycket att säga om SB, såväl negativt som positivt. För några veckor sedan var jag på jakt efter ett spanskt vin som var slut hos producenten och endast fem flaskor kvar på SB.

    Dem skickade fyra från Värmland och en från mellansverige ner till mig i Skåne. Schysst service!

    Jag tycker dock att SB gör fel i sin butik när dem ställer vinerna efter prisklass. Det gör att folk som bara vill handla ett vin för max 100kr aldrig går till någon annan hylla. Varför inte prova med Malbec från Argentina för sig osv.

    Det tror jag skulle locka folk att prova fler vinsorter än vanligt och kanske dessutom gå från ett vin på 89 till 119

  2. Ja, det är verkligen fin service du nämner där!

    Bra att du påminde om hur butikerna ska se ut för det är en nyhet jag glömde nämna: Fr o m första september presenteras vinerna land för land. En klar förbättring.

  3. Hmm, jag slog in en öppen dörr med andra ord. Ett bra upplägg dock med att sortera in vinerna från respektive land.

  4. Att klara skicka en vara från en butik till en annan? Snälla? Det klarar Bokia och det klarar Intersport ,det klarar ToysRus, och, ja det klarar ALLA butiker i samma kedja! När Monopolet klarar detta jublar vi och tycker det är BRA? Vad säger det? Om oss och om monopolet?
    Det här jävla sortimentet med sina allokeringar och begränsade utbud och all sin nyckfullhet. Jag får bannemig hjärnblödning! Jag kan bannmig slå vad om att i min sovjetbutik i Gävle, att det där snart finns två vinet i blåvit förpackning ”Rödvin” resp. ”Vitvin”. kanske även, om monopolt vill vara snällt ”Rosévin”. Monopolt (även kallat ”Systembolaget”) är en förolämpning mot mig som tänkand självständig varelse. Haag-domstolen borde kopplas in.

    • Ojojdå. En sådan här tvättäkta, spontan, från hjärtat kommande grumpyness, måste vinifierat bara älska och en aning avundsjukt önska att han själv formulerat.

  5. Å ursäkta mitt j***a tangentbord. Jag blir på då pissigt humör när monopolet hissas att jag inte tänkte mig för när min knäckbrödsmacka tuggades. Nu måste jag dammsuga datorn. ALLT är Systembolagets fel!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *