Ibland vill Systembolaget ”konkurrensutsätta” produkter. Om detta beror på krav från EU eller om det är en egen idé vet jag inte. Helt okej är det dock inte alltid. Just nu finns en offert ute för ett vin som direkt utmanar succén Café Culture (som, är det bäst att tillägga, jag inte har något som helst med att göra). Skälet till att jag är skeptisk är att oavsett vad vi tycker om Café Culture så är det ett vin och ett koncept som någon framgångsrikt tänkt fram och producerat och – efter en egen insats av kunnande, arbete, pengar och tid – gjort till en succé. Så till den milda grad för övrigt att flera vinskribenter och sommelierer på fullt allvar förklarat att vinet görs på en speciell ”kaffe-klon” av Pinotage (wow! det är en av de bästa, lögnaktiga storytelling-historier jag både hört och, inte minst, sett lyckas). När nu ett sådant här förvisso extremt stajlat vin ”konkurrensutsätts” är det alltså fritt fram för alla copy cats och andra halvdana vinmakare och producenter att profitera på originalet. Lika trist som när man hör någon annans musik lysa igenom i en meningslös hit.
Hej Lars,
intressant och bra inlägg! Kul också att du uppskattar vår storytelling – som det dock ligger en del sanning i. Vid framtagingsarbetet av Café Culture som givetvis primärt handlade om ekanvändningen upptäckte man atten Pinotageklon responderade starkare och mera tydligt i den kaffeinriktning man valt och försöker därför att i huvudsak använda just den.
Jörn Ek (som definitivt har något med vinet att göra!)
Hej Jörn,
tack för denna precisering av Café Culture-konceptet! Jag utgår från att ni deltar i offerten och det vore inte helt orättvist om ni vinner den.
Lars