”Men vad är egentligen slutklämmen på din evighetsserie om de svenska bästsäljarna?” frågade någon som, med all respekt, fattar en aning trögt. Jo: 1. Systembolaget köper via offertförfarande, som vi redan visste, in många av de enklaste, inte alltid rumsrena vinerna. Dessutom envisas företaget, CSR-program och folkhälsouppdrag till trots, att efterfråga viner av typen ”ekovin på enliterstetra 60 – 69 sek”. 2. Vid sidan om SB ägnar sig flera importörer åt att fylla på skräpsegmentet, dels genom att, fullt förståligt eftersom man uppmuntras till det, svara på SB:s offerter, dels genom att, med eller utan framgång, försöka trycka in produkter via BS. Detta sker ofta med hjälp av kraftigt subventionerade priser till dess vinet etablerats i bassortimentet. 3. I flera fall har importören/producenten sänkt priset på redan billiga produkter, samtidigt som priserna runtom gått upp och oavsett om kronkursen hjälpt eller stjälpt. Frågan är vem som då betalar prissänkningen? 4. Det är, som vinifierat tidigare konstaterat, förståligt att vissa importörer, styrda av ägarnas vinstkrav och förväntningar, kämpar på i det lukrativa skräpsegmentet. Däremot är det obegripligt att SB gör det. Skälet är, enligt SB, att det finns en efterfrågan. Frågan är om det verkligen är SB:s uppgift att tillmötesgå den efterfrågan. Om ingen annan gjorde det så vore det åtminstone förståligt att man skämmer ut sig i marknadens pinsammaste segment, men nu står en hel rad importörer på kö för att fylla på i botten. 5. SB skulle kunna dra sig ur skräpsegmentet utan att på något vis lämna det åt sitt öde, andra fortsätter ändå fylla på det och huruvida det är SB eller en importör som kommit upp med produktidén är på det hela taget ointressant. 6. Genom att sluta efterfråga ”reko-viner” till orimliga priser och boxar under 179 sek visar SB att det tar sina egna CSR- och folkhälsofilosofier på allvar och bör få se sin image förbättras kapitalt. 7. Att det alltid kommer finnas aktörer som fyller på i skräpsegmentet står utom allt tvivel och redan nu suckar SB, slår ut med armarna och menar att det inte kan göra något åt den saken. Det är, rimligtvis, en korrekt slutsats så varför fortsätta harva runt där? Lämna segmentet till den som kan med att agera där och låt den skämmas istället.8. Nu är det, förmodligen och beklagligtvis, så att SB av skäl som ingen kanske egentligen förstår kommer fortsätta som tidigare och då ändras ingenting och företaget får fortsätta skämmas tillsammans med de övriga. 8. Förhoppningsvis är vi framme vid en tidpunkt då alltfler ifrågasätter produkterna som säljs till omoraliskt låga priser eller på annat vis är ”oreko”. Och det kommer, förhoppningsvis, leda till att alla aktörer som smutsar ner sina händer i det omoraliska segmentet av marknaden kommer, helt ”reko”, om inte hängas ut så i vart fall få sina namn fläckade i branschen, hos branschbedömare och i samhällskommenterande medier. Avslutningsvis har den som på ett eller annat vis agerar som vinskribent ett ansvar att se till att den fläckas som fläckas bör.