Liu Xiaobo, norsk mänsklighet & kinesiskt förtryck

Mot en livsfilosofi enbart baserad på att den starke överlever, har människan försökt skapa Civilisationen. Och sedan länge har kampen stått mellan Civilisationen och Barbariet. Då och då, sedan industrisamhällets början sisådär, har det funnits länder som är den hänsynslöse kapitalistens våta dröm och därför närmar sig Barbariet, samtidigt som de undergräver förtroendet för och solkar ner den civiliserade kapitalismen. Länder där regimen håller den sociala oro som alltid uppstår när orättvisorna blir oacceptabelt stora i schack så man slipper dela med sig eller ta hänsyn ens då man exploaterar naturresurserna. Samhällen där framstegen blir imponerande och rekordsnabba, men till ett högt pris av mänskligt lidande, stora orättvisor och total ofrihet. Vår samtids mest korporativistiska – och ett av de mest förtryckande – samhälle är det kinesiska, som felaktigt ibland kallas ”kommunistiskt”. Det har det knappast någonsin varit även om tanken kanske fanns där för 61 år sedan. Däremot har det varit en utpräglad förtryckarstat och militärdiktatur. Och är så i minst lika hög grad idag som någonsin – även om färre människor dödas nu än under Maos m fl terrorstyre och sociala experiment. Om militärdiktaturen i Kina vilar på någon ideologisk bas är det snarast, som i Nordkorea, konfucianismen. Inför denna svinaktiga regim svassar än den ene än den andre eftersom de ser att det finns två kronor att tjäna. I sådana tider är det skönt med den självständigt tänkande och modiga Norska Nobelkommittén, som tar ställning för civilisationens fredsbudskap i kampen mot Barbariet och gör det genom att ge Fredspriset till Liu Xiaobo.

Havandeskap och alkohol

Enligt dagens upplaga av det franska nyhetsbrevet Vitisphere presenterar i sitt senaste nummer Journal of Epidemiology and community health bevis för att även havande kan dricka vin med moderation. Beroende på hur man väljer att läsa den engelska forskarrapporten kan man även, som Vitisphere gör, komma till slutsatsen att havande bör dricka något glas vin då och då och framförallt inte helt avstå alkohol, vilket Diréction Générale de la Santé i Frankrike förespråkar.

Bikt, tack!

Insåg i natt att jag igår gjorde något förskräckligt. När jag som vanligt var på Koktebel Café – ett av den lilla stadens få året runt-öppna näringsställen – gick jag på toaletten. Jag tände lyset på knappen på väggen utanför och öppnade dörren och där tog det stopp ety dörren var låst. Olättad och något nedslagen gick jag därifrån. Någonstans i det bedrövade töcken som i sådana här stunder kan sänka sig över en, hörde jag en kvinna säga något på ukrainska. När jag lämnade korridoren mellan toaletten och matsalen skrek nämnda kvinna lätt hysteriskt och mycket aggressivt, vilket, måste jag erkänna, kändes något obehagligt. Först inatt insåg jag att jag med mitt knapptryckande försatt en stackars medmänniska i en onödigt svår sits och jag vill inte tänka på vilka problem detta kan ha medfört eller vilka men det kan ha gett. Vore jag katolik skulle jag gå och bikta mig idag. En sak är säker: jag ska inte gå till Koktebel Café.

Högsäsong för lågsäsong

För bara några veckor sedan exploderade Koktebel i ett färgsprakande och lustfyllt folkliv. Vägen genom den lilla staden tog irriterande lång tid för ortsborna och de trötta semesterföräldrarna med sina skrikande ungar i baksätet. Strandpromenaden var fylld av krimskrams, nakna ölmagar, kommers, skepparmössor, tatuerade biceps, fliflopar, damer som mot en smärre ersättning lät dig fotograferas med deras minigris respektive apa, sång, musik, bad, obegriplig ukrainska, ryska och i förekommande fall lettiska, damer i lika meningslösa som genomskinliga draperingar över baddräkter och bilringar, muntra skämt, lekande barn, gatumusikanter, glada tillrop, vittofflor, förväntan och hysterisk semesterkänsla. Nu har Koktebel med blixtens och åskovädrens hastighet gått i vinterdvala och lär väl inte vakna förrän i maj eller juni nästa år. Strandpromenaden är på strandpromenaders höstliga och vintriga vis vackert vemodig, där den grått och tvekande tar ett steg ut i det allt kallare och aggressivare havet. Genomfartsvägen är så tom att den ekar och så gott som varenda affär och krog har slagit igen. Välkommen tillbaka nästa år.

Spansk mellanlandning i Stockholm

Mellanlandade på vägen till Ukraina i Stockholm och passade på att bevista Spanska vindagen (dagen) och Svenska Vinakademiens spanska tillställning (kvällen). Det slog mig att många moderna, spanska rödviner tappar i sitt terroiravtryck. Missförstå mig rätt: vinerna är ofta bra, välgjorda och goda. Men de är mer lika ett modernt powervin i den eleganta skolan än t ex en Rioja eller en Ribera del Duero eller rent av ett spanskt vin. Och ibland har spanjorerna – historien! – en förmåga att öka tiden på ek och andelen ny ek när de ska särskilja sitt toppvin från den övriga produktionen, vilket inte alltid är rätt väg att gå. Jag säger inte att utvecklingen är av ondo – det är den inte – men de producenter som lyckas förena det moderna uttrycket med terroiravtrycket är de verkliga vinnarna i kampen om morgondagens vin. De finns, men är än så länge inte tillräckligt många. Avslutningsvis utfärdas härmed stående köprekommendation på sherry och de av er som inte försökt få en kick av riktigt bra Palo Cortado eller Oloroso eller Fino eller… måste snarast försöka sig på det. Kontakta Systembolagets Kundtjänst så kan ni få tips både på ”sherry-mat” och vilken sherrytyp som passar till vad på matbordet.

F1 Nu och Då

Sonen skickade förnöjd över den här länken, som förtäljer att årets F1-förare i en anonym omröstning kommit fram till att Alonso är bäst i Nuet medan Senna är bäst genom tiderna. Tja, de har åtminstone rätt om historien, tycker jag, och Alonso är definitivt en av de två-tre bästa, kanske bäst, i Nuet. Om inte annat så har han vinnarläge i årets VM.