Tänk er vinmarknaden som en liggande rektangel. Basen är lågt pris. Ribban högt pris. Längst till vänster har ni låg kvalitet, till höger det omvända. Generaliserat löper då en prislinje från nedre vänstra hörnet till det övre högra hörnet. Mer komplicerat blir det när vi försöker ta reda på, mer precist, vem som befinner sig var i rektangeln. Många hoppar nog runt lite varstans, beroende på dag, dagsform och dagskassa. Andra sitter fast förankrade

Istället för pyramid idag
någonstans. Kanske gäller det allra mest för den som hamnat i det nedre vänstra hörnet. Det är mer än ett löst antagande, att den som hänger där är mer intresserad av lågt pris än hög kvalitet. Rimligtvis återfinner vi här dels missbrukare, dels festprissar. Gemensamt har de att de är ute efter en billig fylla. Rent krasst är det för att hantera problemen här som vi har ett detaljistmonopol för alkohol i Sverige och rent krasst borde, i syfte att hjälpa medborgaren att bli mer sofistikerad i sitt umgänge med vin, utbudet här vara minimalt och desto större längre åt höger och högre upp. Den som konsumerar alkohol i nedre vänstra hörnet kan sannolikt lika gärna tänka sig att dricka öl eller sprit eller kanske ta ett piller. Problemet är, att när nedre vänstra hörnets konsument väljer vin, eller för den delen piller, drabbas vanligtvis någon i varans produktionsled. Väljer individen istället öl och sprit är risken betydligt mindre då sådant
kan produceras, lagligt, till lägre pris. vinifierats revolutionerande – just så! – plan för vinutbudet och sortimentspolitiken i Sverige – med syfte att göra den svenska vinmarknaden lite mer sofistikerad – är, att Systembolaget använder sitt monopolinflytande till att, i diktatorisk anda, dra ner (vin)utbudet i nedre vänstra hörnet till pålitliga YPK-faktorprodukter som Marinella och Aurora och kompletterar dessa med ett par vita, röda respektive rosa skräpviner, kanske inalles åtta produkter. De här vinerna ska säljas till vad som är marknadens lägsta pris idag – finns inget skäl att jävlas med de stackars missbrukarna eller att förstöra helgen för festprissarna. Bortsett från de här billiga produkterna ska sedan, efter riksdagsbeslut alternativt med Systembolagets, för CSR-arbetets och folkhälsans bästa, diktatoriska metoder, alla viner kosta minst 60 sek/75 cl och 200 sek/3L-box. Det är upp till respektive producent och importör att välja att lägga ner sin idag eventuellt billigare produkt eller att använda den bättre marginalen till att höja innehållets kvalitet. Den som inte gör det sistnämnda lär med stor sannolikhet vara

Filmatiserat entente cordiale
utkonkurrerad inom kort. Om jag inte ser ett problem i att ett litet fåtal producenter/importörer får tjäna alla pengarna i nedre vänstra hörnet? Nej, dels är det nästan redan så, dels skäms var och en för sig och kanske, kanske, kommer Bacchus en dag drabba dessa individer med sin vrede. Avslutningsvis bör så Vinskribenternas förening förena sig i ett entente cordiale kring att ingen ska någonsin mer fyndstämpla ett vin under 60 sek eller en box under 175 sek. Det kommer hjälpa gemene hen att inte för en sekund tro att den dricker okej när den egentligen borde skämmas. Beach House.